2013. október 15., kedd

Légzésszámlálás és a zazen

Még augusztusban jelent meg „Légzés a zazen alatt, és…” címmel írásunk, amiben ígértük, hogy folytatni fogjuk, mégpedig egy érdekességgel, a légzésszámlálással.

Most, felhasználva Harada Rōshi tanítását visszakanyarodunk a témához.

A zazen alatt a légzésszámlálással, a légzés koncentráltságát leszünk képesek megnövelni.
Tudjuk, hogy a kilégzés sokkal hosszabb, mint a belégzés, így a számolás nagyon lassan történik.
 
Mindig a kilégzéseket számoljuk.
 
Azt is tudjuk, hogy a belégzés szinte automatikus,
hiszen amikor már a hasunk annyira visszahúzódott, hogy képtelen már levegőt kipréselni magából, önkéntelenül indul el a belégzés.
Kezdjük el a számolást az első kilégzésnél. Egy.
A levegőt a megtanult módon, szépen lassan engedjük ki, majd a belégzés után: Kettő,
és a levegőt ismét elkezdjük kilélegezni. Beszívjuk a levegőt „engedjük, hogy testünk lélegezzen be minél jobban és mélyebben, de ne erőltessük, mert azzal nem segítünk elérni a kívánt célt”, majd kiengedjük.

Minden egyes levegővételünk legyen friss, mert az egész gyakorlatnak akkor van értelme, ha szívesen és nagy kedvvel csináljuk. Ne hagyjuk, hogy testünk és lelkünk nehéznek, és kötelezőnek érezze a gyakorlatot, vagy a számolás megszokássá váljon. Tudatunknak és tudatosságunknak mindig élesnek kell lennie hogy a gyakorlat közben minden pillanatot tudatosan éljünk meg. Szépen lassan a légzésünket elmélyítjük és a kívánt légzésszám kialakul, ami az jelenti, hogy ez a békés állapot természetes módon a részünkké válik.
 
Ha igazán jól csináltuk,
 
akkor elértük, hogy tudatunk lecsillapodik, nem keringenek, cikáznak benne különféle, legtöbbször felesleges gondolatok. Ilyenkor mondhatjuk azt, hogy testünk, és tudatunk egységben van. Nem olyan ördöngösség ez. Ha megnyugszik a test, megnyugszik a tudat is. Testünk stabilan ül, tudatunk pedig lecsillapodva gyökeret ver a jelenben.
Dolgokból mindenki fejében nagyon sok van. Nézzünk néhány példát. A tegnap és a jövő dolgai, az emberekkel kapcsolatos dolgok, és mindenféle más, idegen dolgok. Ezek a dolgok gondolatokat hoznak létre fejünkben, amit aztán tudatunk követ, mégpedig úgy, hogy ide-oda ugrál. Ez van szinte mindig. Van valami fontos feladatunk, munkánk, amit hatékonyan és jól kellene elvégeznünk, de ha a gondolataink ide-oda ugrálnak, a hatékonyságnak még a közelébe sem kerülünk, sőt, nem is tudjuk rendesen elvégezni feladatainkat, így munkánk értéke igen csekély lesz.
 
Mindez nem fordul elő, ha testünk nyugodt, mert akkor a tudatunk, a gondolataink is nyugodtak, és képesek leszünk az adott feladatra koncentrálni. Képzeljük el, hogy felállunk. Feláll a testünk, mit csinál a tudatunk? Feláll a testünkkel együtt. Ha testünk gyalogol, a tudatunk is gyalogol vele. Így aztán, ha dolgozunk, a tudatunk is velünk dolgozik, éli velünk a mindennapokat.
A tudatot összerendezni annyit jelent, hogy mindenféle élethelyzetben követ minket, követi a testünket.
Mondhatjuk azt, hogy ha a tudatunk és testünk összekapcsolódik, különösen a zazen gyakorlatok (az ülés) alatt, akkor végtelen nyugalom tölt el minket. Sajnos, amikor valami mást csinálunk, dolgozunk, szórakozunk, akkor tudatunk összezavarodik a sok hatástól, tapasztalástól.
Ezért van a zazen, mert ha ehhez már hozzászoktunk, gyakoroljuk a zazent, tudatunk állapota nem fog egykönnyen megváltozni és csapongani ide-oda.
 
A gyakorlás helye határtalan.
 
 
Bár még lesz némi különbség az „ülés” és minden más, például munka között, de ez a különbség fokozatosan csökken, és végül elérjük az úgynevezett „megnyugodott tudatot” A testtartás, a légzés mellett ez is nagyon fontos a zazenben.
 
Mit is jelent a zazen?
 
A megnyugodott tudatunkkal képesek vagyunk a környezetünket is társunknak tekinteni és mindemellett fenntartani a békés, nyugodt állapotunkat.
Ezt a fajta emberséget, ezt a kialakított állapotot nevezzük zazennek.
 
Az, hogy valaki csak a saját boldogságát keresi, nem zazen!
 
Nagyon fontos, hogy a zazenben az első és legfontosabb a testtartás, utána jön a légzés.
A zazen tudatunk egy olyan formája, amikor képes a tudatunk kapcsolódni testünkhöz.
 
 
Aki ezt természetes módon megtanulja, elsajátítja, meg fogja érteni, jobban meg fogja érteni, mi is a zazen.
Harada Rōshi azt kívánta végezetül, hogy a zazen mindenki életében eresszen mély gyökeret, legyen fontos, és segítse az embereket mindennapi életükben.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése